Het ontstaan van het Opvoedkwaliteitenspel

“Ik heb jaren gewerkt als opvoed- en gezinscoach. Ik merkte dat de gesprekken met de ouders vaak heel zwaar waren. Vaak was er een hele lijst van dingen die niet goed gingen, en van wat er allemaal geprobeerd was  zonder resultaat. Ik merkte dat ik me vaak ook machteloos voelde in dit soort gesprekken. Ik vond het vaak moeilijk om het positief en constructief te houden. Ik ben op zoek gegaan naar methodes om op een positieve manier ouders die vastlopen in de opvoeding te kunnen begeleiden. Gek genoeg vond ik hier geen bestaande methodes voor. Daarom ben ik het zelf gaan ontwikkelen.

De eerste keer

De eerste keer dat ik het Opvoedkwaliteitenspel gebruikte kwam er meteen een heel andere dynamiek in de groep, mensen gingen vertellen over hoe ze dingen aanpakten en wat goed werkte, daardoor voelden zich goed over zichzelf. Zo leerden ze ook van elkaar. Ook de een op een gesprekken veranderden volkomen.

Veel effectiever

Vaak weten ouders wel wat er allemaal niet goed gaat in het ouderschap, dus daar hoef je het niet zo over te hebben. Het is veel effectiever om het er over te hebben wat er wel goed gaat, en deze kwaliteiten meer in te zetten. Ik vind het belangrijk dat niet ik, als de professional, zeg wat er goed is, maar dat mensen zelf mogen ontdekken wat voor hen werkt.

“Met het Opvoedkwaliteitenspel ga je van willen oplossen naar ouders oplossingsgericht laten denken”. (Hilde Broekhuizen, ambulant gezinsbegeleider)

Zelf conclusies trekken

Ik geloof er niet in dat je iemand moet vertellen wat hij of zij moet doen, ik geloof dat iedereen dat alleen zelf kan bepalen. Als hulpverlener kun je alleen iemand in beweging brengen, een omgeving faciliteren zodat iemand zelf zijn conclusies kan trekken.

Ouders voelen zich snel beoordeeld door professionals

Ouder zijn is het meest kwetsbare wat er is. Alle ouders doen erg hun best, en als het niet goed gaat voelen ze zich meestal onzeker.  Ouders voelen zich vaak beoordeeld door professionals, ze hebben snel het idee dat ze niet goed genoeg zijn. Ik vind het echt een uitdaging om zoveel veiligheid te creëren dat alles er mag zijn.  Het opvoedkwaliteitenspel is een handige tool om op deze manier te kunnen werken.”

Ingrid Diepstraten